Tuesday, October 18, 2011

PENGIKTIRAFAN ICT



Anugerah Q-Bestari iktiraf peranan ICT di sekolah


INISIATIF Pusat Kegiatan Guru (PKG) Daerah Alor Gajah, Melaka menganjurkan Anugerah Q-Bestari sememangnya menepati senario dunia pendidikan pada masa kini yang memberi fokus kepada penyemaian serta pembudayaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam pentadbiran pengurusan sama ada di pejabat mahupun di dalam bilik darjah.
Timbalan Pegarah Jabatan Pelajaran Melaka, Dr Mohamad Nor Mohamad Taib berkata, pembudayaan ICT di kalangan warga sekolah mampu mengeluarkan tenaga kerja yang berfikiran glokal, kritis dan kreatif.
"Penggunaan ICT dalam pengurusan sekolah serta ketika proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) merupakan satu usaha murni Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) untuk membudayakan pengintegrasian dan penggunaannya secara optima di kalangan warga sekolah," katanya.
Pada program julung kali diadakan itu, sejumlah 13 kategori anugerah yang melibatkan 61 penerima dari 96 buah sekolah menengah dan rendah daerah Alor Gajah dipertandingkan.
Penganjur turut mengiktiraf usaha sekolah kurang murid (SKM) menyemai budaya ICT di kalangan warganya melalui satu anugerah khas yang dimenangi oleh Sekolah Kebangsaan (SK) Rantau Panjang.
Program yang dianjurkan dengan kerjasama Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri Melaka ini melibatkan PKG Masjid Tanah, PKG Pengkalan Balak, PKG Melekek, PKG Ganun dan PKG Alor Gajah.
Sementara itu, Ketua Urus setia Anugerah Q-Bestari, Yusri Suib memberitahu, program itu diadakan bagi memberi pengiktirafan kepada pemimpin serta warga sekolah yang cemerlang dalam pengurusan, pentadbiran dan penggunaan aplikasi ICT yang memberangsangkan.
"Ia juga untuk menyemai dan menggalakkan budaya kerja cemerlang melalui pembudayaan teknologi ICT di kalangan warga sekolah dan masyarakat setempat," jelasnya.

Sumber: Utusan Malaysia

No comments: