Thursday, July 29, 2010

Latihan Sukaneka dan Olahraga SK Gunong

Sukaneka dan Olahraga Tahunan akan diadakan di sekolah ini pada 7 Ogos ini. Semua rumah sukan sedang giat mengadakan latihan intensif memandangkan masa yang semakin singkat. 

Minggu ini, Rabu (Rumah Merah dan Kuning), Khamis (Biru dan Hijau).

Olahraga trek dan padang biasanya dikenali sebagai olahraga atau trek dan padang adalah satu koleksi acara sukan yang melibatkan larian, balingan dan lompatan. Nama "olahraga" berasal daripada perkataan Greek "athlos", yang bermaksud "bertanding".  

ISLAM tidak menolak sebarang bentuk kegiatan sukan malah sentiasa menggalakkan umatnya bersukan sebagai kegiatan riadah yang menyihatkan kerana Islam mengambil berat hal ehwal umatnya.  Bagaimanapun, keseronokan bersukan dan melakukan kegiatan jasmani tidak sepatutnya menyebabkan seseorang itu lupa tanggungjawab terhadap Allah seperti mengerjakan sembahyang atau mengambil mudah soal aurat. 


 Oleh itu, Islam menggariskan kaedah terbaik untuk menutup pintu kerosakan dengan menyesuaikan kegiatan sukan mengikut syariat.  Syarat dan peraturan yang perlu adalah wajib diguna pakai  sebagai rujukan dalam menjana kegiatan riadah bertujuan agar apa yang dilakukan tidak terpesong daripada ajaran Islam yang sebenar.

No comments: